Naar een nieuw parkeersysteem

Geen Leefstraat ook zonder een echte oplossing voor het parkeren. Wanneer bewoners bijvoorbeeld tien parkeerplaatsen anders willen inrichten, dan kan er pas een Leefstraat gebouwd worden zodra tien gezinnen bereid zijn  hun auto op een andere plaats te parkeren. Niet in de straat om de hoek, maar op een een (nieuwe) buurtparking of afstandsparking. Vanuit het Lab van Troje-netwerk worden deze mensen ondersteund met (elektrische) fietsen, nieuwe fietsenstalling aan de parking, deelauto's, taxicheques, bustickets,..  Wanneer de test werkt, dan is een deel van het antwoord gevonden op de parkeerproblematiek in de buurt én de droom van mensen om voor autoluwe omgeving. Op deze manier wordt elke uitdaging in elke straat aangepakt.
Essentieel is het vinden van parkeerplekken op nieuwe buurtparkings.
Wat bij de eerste Leefstraat begon met het vinden van enkele vrije parkeerplaatsen bij de architect om de hoek, werd al snel het uittesten van bv. Dampoort of de Arbedsite als buurtparking. Stilaan groeide het inzicht dat enkel buurtparkeren niet volstaat: je krijgt er simpelweg niet alle auto’s kwijt, ook niet met het invoeren van autodelen. Tijdens de vierde editie werden daarom parkings op grotere afstand getest. De verbinding met de wijk werd via  extra fietsen(stallingen) of een bus gegarandeerd. Bewoners uit de Brugse Poort gebruikten bv. Drongensesteenweg en Watersportbaan als parking. Leefstraten en parkeren kunnen hand in hand gaan, als buurt- en afstandsparkeren voor bewoners verder uitgebouwd wordt. Stadsplanners en de ondertussen aangeworven parkeermakelaar bij de Stad kunnen dit systeem verder oppakken en uitwerken. Projectontwikkelaars kunnen het meenemen in hun plannen.